Jak zrobić etui w kształcie pianina? (tutorial)


Witajcie,

ostatnio w końcu mój plan zrobienia tutorialu wszedł w życie – wspólnie z moim Karolem fotografowaliśmy krok po kroku efekty pracy nad etui i dziś zapraszam Was do obejrzenia wyników. I szczerze zachęcam do zrobienia takiego prezentu – niedługo czas wręczania upominków. Może to pomoże Wam w znalezieniu idealnego prezentu🙂

Od razu mówię – jestem samoukiem i jeśli jakiekolwiek błędy tu popełniam – to nieświadomie. Ale mi one nie przeszkadzają w zrobieniu futerału na telefon.😀

1. PRZYGOTOWANIE

Po pierwsze należy zastanowić się co chcemy zrobić – czy ma to być etui na telefon, mp3, aparat fotograficzny typu „mała małpeczka” czy też futerał na okulary. Ten dylemat może rozwiązać sprawa najbliższych imienin mamy, urodziny przyjaciółki lub świąteczna lista prezentów.

Potem trzeba przygotować niezbędne materiały:

  • filc w odpowiednim kolorze i rozmiarze,
  • igłę,
  • nici,
  • szpilki,
  • nożyczki,
  • linijkę,
  • kredkę do zaznaczania (ja używam białej i czarnej kredki do oczu – fantastycznie się sprawdza),
2. WYCIANANIE
Bierzemy wybrany przedmiot i pod niego wymierzamy potrzebny do uszycia filc. Ja zwykle robię tak, że zszywać będę materiał po bokach. Kładę zatem telefon na materiale i zaznaczam ile będę potrzebowała go na uszycie etui. Tutaj zwykle zostawiam więcej miejsca po bokach na przeszycie (około 1 cm z każdej strony). Filc lubi się strzępić na bokach, a nam przecież zależy nie tylko na ładnym, ale i trwałym projekcie. Dlatego nie polecam przeszywania na samych krawędziach. Jak już mniej więcej odmierzyłam – zabieram się za zaznaczanie – najpierw zaznaczam szpilkami , a potem białą kredką i linijką miejsce, gdzie będę wycinać.
Trzeba pamiętać o bardzo dokładnym dopasowaniu wymiarów do przedmiotu. Nie powinno się też robić zbyt ciasnego etui – w końcu ma być użyteczne :D
Zaznaczanie szpilkami pomaga w wyznaczeniu rozmiarów etui:
Można też zamiast szpilek sfastrygować – ale ja tego akurat nie praktykuję🙂
Dla ułatwienia pracy zawsze mam przedmiot, na który szyję ubranko.
Należy dokładnie sprawdzić, czy filc się nie przesunął. Bo ma takie tendencje😀
Zaznaczenie ułatwia mi zachować równą linię:
Potem pozostaje już tylko zszywanie…
… chyba, że zauważyliśmy nierówności…
Wszystko co wyszło nierówno trzeba wyrównać – szczególnie górę etui.
W końcu powinno być idealnie🙂
4. SZYCIE
Potem zabieramy się za szycie. Ja szyję ręcznie.
Pamiętajcie, że szyjemy na lewą stronę, która potem będziemy wywijać na prawo…Ważne jest, aby zszycie było solidne i równe. Ja sobie pomagam wyznaczonymi liniami. Zszywam tylko jeden bok, bo będę przyszywać  na wierzchu etui motyw, w tym wypadku pianina:
Najpierw wycinam z białego kawałka filcu prostokąt takiej wielkości, aby zmieścił mi się na wierzchu etui. Potem wycinam czarne klawisze, także z filcu. Wszystkie klawisze dopasowuję szerokością i długością do siebie, ale także sprawdzam, jak układają się na białym filcu. Ja pomagałam sobie zdjęciem pianina, aby wszystko było jak najlepiej odwzorowane. Potem poszczególne klawisze przyczepiam do filcu szpilkami i przyszywam do materiału:
Po kilka razy sprawdzać, czy klawisze dobrze leżą:
Pewność daje mi sprawdzenie ich położenia po przypięciu szpilkami:
Dopiero wówczas przyszywam, gdy już wszystkie zostały ponownie lekko podcięte, podrównane i nie mam do nich zastrzeżeń:
Następnie czarna nitką robię przerwy pomiędzy klawiszami. Tu także zdjęcie pianina pozwoliło mi wymierzyć, gdzie i jak rozmieścić te przerwy:
Kolejny krok – to wywinięcie etui na prawą stronę i przyszycie w odpowiednim miejscu klawiszy pianina:
Najpierw czarna nitką przyszywam czarne zewnętrzne klawisze, a potem białą nitką biały filc:
Następny i ostatni już w zasadzie krok to znowu przewrócenie etui na lewą stronę i zszycie drugiego boku. Pamiętajcie, aby robić to starannie i dość mocno🙂
5. KONIEC – i pianinko gotowe😀
Teraz wystarczy tylko włożyć telefon i można cieszyć się muzycznym etui na telefon🙂
Zapraszam do próbowania sił z własnym pianinem i oczywiście – do komentowania, jak Wam wyszedł:)
Zdjęcia – Karol Wawrzykowski wawrzykowski.pl

8 responses to “Jak zrobić etui w kształcie pianina? (tutorial)

  • Klaudia

    bardzo mi pomoglas i tutorial i efekt koncowy genialne.

  • Anka

    Bardzo podoba mi się wszystko co Pani tworzy, to jest cudowne! Być może nie powinnam, ale chcę Panią o coś poprosić. Czy mogłaby pani zamieścić tu coś co pomogłoby mi w stworzeniu własnoręcznego prezentu dla zwariowanej trzynastolatki. Ona bardzo lubi muzykę i taniec. pomysł na to etui wydal mi się idealny, niestety nie wiem jaki ma telefon. jeśli zgodzi się Pani mi pomóc będę bardzo wdzięczna, jeśli nie zrozumiem.

  • mariazajac

    Aniu – nie mam póki co więcej tutoriali, więc polecam obejrzeć całego bloga – może coś konkretnie wpadnie Ci w oko.

    Natomiast miałam ostatnio podobny problem – robiłam prezent dla koleżanki i tez za bardzo nie znałam wymiarów telefonu. Zrobiłam zatem takie neutralny rozmiar – wiedziałam, że nie ma iphone, zatem nie musiał być on za duży. Uniwersalny rozmiar – może w najbliższym czasie zamieszczę.

    Ale w każdym razie będę mieć na uwadze, by zamieścić coś dla Ciebie. Napisz tylko ile mam czasu😀

    A do tego czasu polecam kartkę ręcznie robioną, albo ramkę ozdobioną decoupagem🙂 Jeśli chcesz wiedzieć jak dokładnie to wykonać – pisz – wytłumaczę😀

    Pozdrawiam serdecznie,

    MZ

  • Anka

    Dziękuje bardzo za odpowiedź.

    Obejrzałam już całego bloga i zastanawiam się nad Mikołajem z masy solnej. Mogłaby Pani napisać krok po kroku, jak go Pani zrobiła?

    Nie pomyślałam o tym, spróbuje. Pasowało?

    Prezent mam wręczyć koleżance16 grudnia, więc jeśli by Pani coś zamieszczała to prosiłabym trzy lub cztery dni wcześniej (-:

    Też myślałam o kartce nawet mam już pomysł jak ją zrobić.

    Z dwóch ślicznych ramek zamieszczonych tutaj bardziej podoba mi się ta postarzana. Niestety teraz mam tylko kwadratowe ramki. Nie są duże długości mają 18cm a grubości 1,5cm, da się coś z nich zrobić?

    Dziękuję za pozdrowienia!

    Również pozdrawiam
    A

  • Ania

    Pięknie pani tworzy, a ja bym chciała się zapytać czy miała pani może styczność z sutaszem (tak to się odmienia?)? Pani dzieła są piękne i z chęcią bym zobaczyła sutasz w Pani wykonaniu.

    Jeszcze co do samego etui to turtorial po świętach na pewno mi się przyda, tyle że ja na etui mam zamiar naszyć motyw konia w galopie (o ile uda mi się go wyciąć).

    • mariazajac

      Witam,

      bardzo dziękuję za komentarz i miłe słowa. Cieszę się, że tutorial może się przydać. Co do możliwości wycięcia galopującego konia – są dwie możliwości. Najpierw polecam narysować i wyciąć motyw na kartonie, potem przyłożyć do filcu i odrysować. Na pewno to bardzo ułatwia pracę. Ja własnie tak robię. Drugi sposób – znaleźć na internecie zdjęcie motywu, wydrukowanie go na drukarce i wyciąć ten motyw jako szablon, a potem własnie odbić go na materiale.

      A co do sprawy sutaszu (też nie wiem jak go odmieniać😀 – nigdy jeszcze nic nie robiłam ta techniką i póki co nie planuję. Ale jak tylko się za nią zabiorę – na pewno na blogu będą efekty🙂

      Pozdrawiam,

      MZ

      • Ania

        Raczej wydrukuję szablon, bo jak bym go rysowała to raczej nie przypominało by to konia:/

        Również pozdrawiam,
        Ania

  • Coś praktycznego | Kombiblog

    […] telefonu, postanowiłam uszyć na niego pokrowiec [zainspirowało mnie etui w kształcie pianinka https://mariazajac.wordpress.com/2011/11/13/jak-zrobic-etui-w-ksztalcie-pianina/#more-281%5D. Na kolejnych zakupach w specjalistycznym sklepie zaopatrzyłam się w zapasy filcu. Nie wyszło […]

Skomentuj

